Domov / Kinopremiéry / Malé ženy (2020) – RECENZIA

Malé ženy (2020) – RECENZIA

Režisérka Greta Gerwingová osviežuje literárnu klasiku Malé ženy pomocou hviezdneho obsadenia, medzi ktoré patrí Saoirde Ronan, Florence Pugh, Emma Watson, Laura Dern aj Meryl Streep.

Zdroj: wallpapersden.com

Malé ženy sú jedným z najznámejších klasických románov americkej literatúry a sú známe už po generácie. Vyrobilo sa niekoľko filmov, avšak doteraz sa za najznámejšiu verziu pokladala tá od Gillian Armstrongovej z roku 1994. A hoci to vyvoláva dojem, že chceme porovnávať najnovšiu verziu s jej predchodcami, opak je pravdou. Cieľom tejto recenzie je ukázať, čo všetko táto nová snímka ponúka.

Kinematrografia

Veľa ľudí vyjadrilo nespokojnosť s tým, že existuje ďalší film Malé ženy. Avšak táto verzia od Grety Gerwingovej je odlišná – spôsobom nelineárneho deja toto dielo ešte nebolo spracované. Táto verzia je rovnako veľkolepá ako tá z 90. rokov, čo môže vychádzať zo skutočnosti, že majú rovnakých producentov. Musíme povedať, že Gerwingovej verzia je nezabudnuteľná a predstavuje jeden z najlepších filmov roka 2019 (je to preto, lebo v USA tento film vyšiel v decembri, ale u nás išiel do kín až v januári 2020).

Vizuálny štýl Gerwingovej je rovnako úžasný ako v jej debutovom filme Lady Bird. Ak sa na to pozrieme z pohľadu réžie, v porovnaní s Lady Bird, je tento film na ešte vyššej úrovni. Pokiaľ ide o scenár, ktorý napísala, celkovo to bolo srdcervúce a zábavné zároveň. Napísaný scenár bol verný románu, ale zároveň ho spracovala originálne a sviežo, vďaka čomu sa scenár sám o sebe stal jedným z najlepších elementov tejto snímky. Pokiaľ ide o strih, zábery boli na pohľad zvodné a krásne spracované. Použitie farieb na rozlíšenie časovej osi bolo výborné rozhodnutie, pretože väčšina dobových drám pôsobí skôr nevýrazne. Gerwingovej využitie žiarivých farieb pôsobí moderne a snímka vďaka tomu vyniká.

Kostými

Spracovanie kostýmov taktiež dodalo snímke sviežosť, pretože každá so sestier mala svoju špecifickú farbu, zatiaľ čo Marmee (Laura Dern) zahrnula do svojich odevov všetky „podpisové“ farby sestier. Počas celého filmu si Jo (Saoirse Ronan) a Laurie (Timothée Chalamet) dokonca vymieňali kúsky odevov, čo malo symbolizovať ich vzájomné puto.

Zdroj: thesun.co.uk

Spracovanie

Ako sme už hovorili, dej je rozprávaní nelineárne, čo predstavuje len drobný problém pre tých, ktorí nemajú radi dejové skákanie. Film sa začína predstavením sestier v súčasnosti. Jo je v New Yorku, kde učí a píše poviedky, aby zarobila peniaze pre rodinu.  Amy (Florence Pugh) je v Paríži, kde sa učí maľovať a dúfa, že ju požiada o ruku jej bohatý nápadník. Meg (Emma Watson), ktorá žije so svojim manželom a deťmi, v duchu tajne sníva o veciach, ktoré si nemôže dovoliť. A nakoniec tu máme Beth (Eliza Scanlen), ktoré žije vo svojom rodnom dome a hrá na klavír. Keď Jo dostane list o tom, že Beth je chorá, vráti sa domov –  to spustí sériu flashbackov z detstva. Ich zaradenie do strihu bolo vhodné, a aj napriek tejto nelineárnej štruktúre, skutočne ukázali vývoj postavy. Hoci rozlíšenie medzi minulosťou a prítomnosťou môže byť pre niektorých ľudí náročné, stačí si všímať ich účesy a používanie farieb v snímke, a rýchlo sa dostanete do deja.

Záver

Romantická dráma Malé ženy vo vás zanechá hlboký dojem. Dej príbehu je dobre rozvinutý, rozpráva jednotlivé príbehy sestier detaile a pochopiteľne. Jednotlivé linky deja sa vzájomné preplietajú hlavne vďaka Jo, ktorá je centrálnou osou, ale nevyvoláva dojem, žeby bola jedinou hrdinkou. Spracovanie filmu je svieže a farebné, na rozdiel od ostatných dobových filmov, ktoré sú skôr tlmené. Strih filmu pôsobí chonologicky, ale o minulosti rodiny sa dozvedáme pomocou flashbackov. Na začiatku sa trocha ťažšie rozlišujú, ale vo finále je celkové spracovanie výborné. Naše hodnotenie: 9/10.

Zdroj: imdb.com

ČSFD - 83%
IMDb - 81%