Domov / Kinopremiéry / Peter Beňa: „Natočiť film je kolektívna umelecká práca, ale tu umenie nehľadajte.“ (ROZHOVOR)
Zdroj: cervenykoberec.cz

Peter Beňa: „Natočiť film je kolektívna umelecká práca, ale tu umenie nehľadajte.“ (ROZHOVOR)

Slovenský kameraman Peter Beňa môže do svojej filmografie zaradiť filmy Fontána pre Zuzanu 2, Sýkorka alebo Ako básnici nestrácajú nádej. Rodák z Prešova už dlhé roky pracuje v Česku. Jeho najnovším dielom je nová kriminálna komédia Prípad mŕtveho nebožtíka (recenzia), na ktorej spolupracoval s režisérom Miloslavom Šmídmajerom (rozhovor) či hereckými osobnosťami ako David Novotný, Hana Vagnerová, Martin Pechlát a Lukáš Příkazký (rozhovor).

Ako kameraman musíte mať svojsky pohlaď na spracovanie filmu. Čo Vás pri tomto filme inšpirovalo, resp. z akého pohľadu ste to brali?

Žáner tohto filmu je ľahká crazy komédia, takže tu úzko spolupracuje kameraman s režisérom. Dávame tie predstavy dohromady. Pri tomto žánri nejde o nejaké umelecké stvárnenie, pretože ide len o to, aby tie herecké výkony boli čo najviac viditeľné… najmä v prvých momentoch, lebo častým opakovaním sa tie gagy oslabujú. Z kameramanského hľadiska bolo najnáročnejšie pripraviť scénu tak, aby prvé natočené zábery boli najsilnejšie. Herci vtedy do toho vkladajú tie prvé emócie. Mojou úlohou bolo teda pripraviť tú scénu a nakrúcanie tak, aby mali herci voľnejšie ruky pre svoju prácu.

Hoci ste Slovák pôsobíte viacej v českej republike, prečo tam?

Žiadne veľké dôvody v tom nehľadajte, išlo len o pracovnú príležitosť. Po skončení vysokej školy (FAMU) som pracoval na Kolibe jedenásť rokov ako asistent kamery. Vďaka tomu som sa etabloval do slovenského prostredia, do slovenského filmu. Po revolúcií sa Slovenská filmová tvorba rozpadla a posledný film, ktorý som točil už v novom období bol Fontána pre Zuzanu 2 s Dušanom Rapošom. Avšak po vytriezvení z eufórie filmára, som si uvedomil, že slovenská kinematografia stagnovala. Nebolo toľko príležitostí, a tak som zobral prvú príležitosť, ktorá prišla, a to konkurz v Českej televízií. V tom období začínala Nova a mnoho kameramanov odišlo práve tam. Absolvoval som konkurz a oni ma hneď zobrali. Na Zelenej lúke som si vybudoval nové vzťahy s novými režisérmi, lebo staré vzťahy ešte z dôb FAMU nefungovali. Už vtedy existovali filmárske manželstvá, kedy režiséri spolupracujú s kameramanmi dlhšiu dobu. Mne sa podarilo dostať k pánovi Kleinovi a urobiť som s ním televízny film Nenávisť a aj my sme si vytvorili také manželstvo.

Spomínali ste aj slovenskú kinematografiu. V poslednej dobe má aj naša domáca tvorba nárast. Tvorba ktorej krajiny je podľa vás kvalitnejšia? Česká alebo slovenská?

Ťažká otázka. Ak hovoríme o kvalite, musíme hovoriť o jednotlivých dielach. Samozrejme je kinematografia poznamenaná aj z ekonomických dôvodov. Záleží na tom, kto sa rozhodne podstúpiť to riziko vytvárať film. Aj na jednej, aj na druhej strane sú tu kvalitné diela. Môžem spomenúť slovenský  film z posledných rokov Čiaru alebo film z českého prostredia Nafarbené vtáča. Priznávam sa veľmi slovenskú kinematografiu nesledujem, ale doženiem to! (smiech)

Momentálne ste sa podieľali na výrobe filmu Prípad mŕtveho nebožtíka, ktorá scéna je vaša obľúbená?

Určite je to scéna s pani Holubovou, kde predvádza, ako sa správne pýtať na alibi. Je to geniálne stvárnenie a vždy sa smejem, keď si to pozriem. A nie len ja, ale aj herci či celý štáb. Užili sme si celé natáčanie veľmi intenzívne, pretože herci boli neriadené strely. Vidieť ich v akcií bolo jednoducho výborné. Ja som sa na pľaci nesmial až tak, ako pri sledovaní traileru. V tomto filme je všetko obrátené naopak. Pri jeho sledovaní treba vypnúť mozog a užívať si to. Natočiť film je kolektívna umelecká práca, ale tu nehľadajte nijaké umenie. Stačí vypnúť a hodinu a pol sa baviť. Samozrejme nie vždy sa nám to podarilo na 100%, ale myslím, že ako celé sa to dá zahliadnuť aj viackrát. A ja môžem potvrdiť, že čím viacej to vidím, tým viac tam vnímam ďalšie klenoty, ktoré obohacujú celý film. Je to veľmi nabité gagmi, ktoré sa ináč chápu na Slovensku a inak v Česku. Preto som zvedavý, aké budú prvé dojmy z filmu na Slovensku.

Ďakujeme za rozhovor a prajeme veľa úspechov!

Nový film Prípad mŕtveho nebožtíka môžete vidieť v kinách od 20.februára 2020.

Fantasy Island

O Bianka Francistyová

Som študentka, ktorá miluje dobré filmy a seriály. Možno som trošku posadnutá kórejskou produkciu a ich seriálmi, ale to nevadí. Veď každý máme svoje muchy.

Neprehliadni

The Great (2020) – nový trailer

Stanice Hulu  a HBO pripravujú nový dramaticko-komediálny seriál zo 17.storočia s názvom The Great. Tvorcom …

The Willoughbys (2020) – nový trailer

Na streamovaciu platformu Netflix sa 22.apríla tohto roku chystá nový rodinný animák s rodinkou The …