Domov / Kinopremiéry / Prípad mŕtveho nebožtíka (2020) – RECENZIA
Zdroj: csfd.cz

Prípad mŕtveho nebožtíka (2020) – RECENZIA

Za posledných 20 rokov ovládli televízne obrazovky kriminálne seriály. Režisér Miloslav Šmídmajer (rozhovor) sa rozhodol zapracovať tento žáner aj strieborné plátna vo filme Prípad mŕtveho nebožtíka. Avšak nehovoríme tu o klasickej krimi detektívke. Tvorcovia filmu sa rozhodli tento žáner obrátiť hore nohami a vytvoriť tak paródiu na hocijakú kriminálku, ktorá práve teraz beží v televízii.

Zdroj: continental-film.sk

Filmové spracovanie

Režisérom filmu je Miloslav Šmídmajer (Probudím se včera, Jak básnici čekají na zázrak, Miluji te modře), ktorý sa môže pochváliť kvalitnou predchádzajúcou prácou. Avšak tentokrát je opak pravdou. Napriek svojej exkluzivite predstavuje tento film veľké sklamanie v oblasti českej kinematografie.

Tvorcami scenáru sú Lumír Holčák a David Ziegelbauer. Z môjho osobného pohľadu je práve scenár kameňom úrazu celého filmu. Koniec bol ľahko predvídateľný – už od začiatku som vedela, kto je páchateľom – niektoré scény boli až silene vtipné, častokrát to gradovalo do trápna. Scény pôsobili skôr ako samostatné gagy/stand-upy, ktoré sú prepojené presunom hlavných postáv z miesta na miesto.

Veľkým plusom tohto filmu je práca kameramana Petra Beňu (rozhovor). Po pozeraní filmu správne zachytáva ten správny uhol pohľadu, miestami má divák pocit, že je súčasťou deja. Musím vyzdvihnúť aj strih (Adam Dvořák) a zvuk (Pavel Dvořák) filmu. Hudba dodala skvelú atmosféru, presne vystihovala daný okamih a častokrát bola vtipnejšia, než samotný dialóg.

Zdroj: continental-film.sk

Herecké obsadenie

Okrem neobyčajného nápadu na spracovanie, sa film môže oprieť o herecké mená, s ktorými sa vo filme stretávame. Hlavnú postavu si s chuťou zahral David Novotný, ktorého kriminalistický tím dopĺňajú Hana Vagnerová, Martin Pechlát a Lukáš Příkazký (rozhovor). Policajného náčelníka stvárnil Miroslav Táborský a v krátkych „scénkach“ sa objavili napríklad Martin Myšička, Eva Holubová, Pavel Rímský, Jakub Štáfek, Klára Issová alebo Milan Šteindler.

Skvelý komický výkon Davida Novotného (ktorého postava bola aj najlepšie napísaná) vtipne dopĺňa Martin Pechlát a v menších, ale výrazne vtipných úlohách Eva Holubová či Milan Šteindler. Zvyšok hereckého obsadenia skôr tápal, hlavne Hana Vagnerová vo svojej postave dosť prehrávala. Herecké prehrávanie k paródii samozrejme patrí, avšak nesmie sa prekročiť hranica trápnosti – čo sa v tomto filme stalo niekoľkokrát.

Zdroj: continental-film.sk

Dej

Príbeh sa začína pred troma rokmi výberovým konaním policajného náčelníka. To sa nakoniec skončí tragicky, ale aj trochu záhadne. Skokom sa dostávame do súčasnosti. Je zavraždená žena – vydieračka Starablažková – ktorej smrť vyšetruje major Prubner s jeho kolegami. Počet mŕtvych postupne narastá a čím sú bližšie k odhaleniu totožnosti vraha, tým viac si uvedomujú, že páchateľ je bližšie, než sa na prvý pohľad zdalo.

Nápad dobrý, prevedenie nevyšlo

Myšlienka, že sa českí tvorcovia chystajú urobiť paródiu kriminálok ma nadchla, pretože som obrovský fanúšik českej kinematografie. Zároveň som sa tešila, že to nebude rodinná alebo romantická komédia, ktorými sú Česi známi, ale niečo mimo komfortnej zóny. A samozrejme herecké obsadenie tiež vzbudilo veľký záujem.

Bohužiaľ, cez všetky tie pozitíva prišla studená sprcha hneď v prvých minútach filmu, kde bol skôr pokus o humor, než humor samotný. Počas filmu sa potvrdilo moje podozrenie, že Prípad mŕtveho nebožtíka nabral smer skôr k lacnosti a trápnosti. Nebolo to však celé zle. Dočkala som sa aj niektorých naozaj dobrých vtipných scén, o ktoré sa postaral hlavne major Prubner v podaní Davida Novotného.

Záver

Film Prípad mŕtveho nebožtíka je založený predovšetkým na situačnej komike. Pri tomto tipe filmov sú len dve možnosti, buď ste fanúšikom a smejete sa od začiatku do konca alebo nie. Nie je nič medzi tým. Na druhej strane tento štýl odradí väčšinového diváka, pretože mu nie je určený. Mňa osobne tento film veľmi sklamal. Myslím si, že jeho tvorcovia nevyužili plne potenciál tejto myšlienky. Dej je predvídateľný, herecké podanie (okrem pár výnimiek) cez čiaru, dialógy silene humorné, čo vyúsťuje do trápna. Pozitívom je technické spracovanie filmu, ako kamera, hudba, strih či vizuálne efekty. Naše hodnotenie 6.3 za spomínané pozitíva a miestami naozaj vtipné scénky.

ČSFD - 49%
IMDb - 48%
Logout.sk - 63%